Af Michael Frederik Ellekjær
Vi gør det ikke for at være hippie-agtige – hverken i forhold til menneskene i virksomheden eller uden for virksomheden, eller til miljøet. Vi gør det, fordi vi inderligt tror på, at det er dén måde, vi driver den bedste forretning på. At forstå, hvordan man som virksomhed i virkeligheden ”bidrager til festen”, hvordan man skaber værdi for sine kunder, og hvorfor og hvordan de helst vil betale for den ydelse, virksomheden leverer. Undgå at dræbe virksomhedenAlt dette bliver således til virksomhedens selvfortælling, som udtrykkes gennem virksomhedens strategiske fortælling, og den aktuelle, konkrete strategi. Den strategi, som aldrig bliver til noget, eller som kun bliver en skygge af sig selv med begrænset indvirken på virksomhedens vaner (det vil sige kultur), hvis ikke vi får menneskene med. Menneskene, som alt for ofte ledes (manages) på en måde, der også gør dem til skygger af sig selv, når de træder ind af døren hos den ”veldrevne” virksomhed. Her er der management, KPI’er, balanced scorecard og procesoptimering i endeløse baner, som i sidste ende dræber vitalitet, innovation og værdiskabelse. Hvor mange medarbejdere tør komme med idéer, efter lige at være blevet ”change managed”, så de nu arbejder efter ”best practice”? Eller hvem ser sig selv som værende ”empowered” med mulighed for at trække på sit fulde kompetencesæt? Hvorfor er det ofte sjovere at arbejde i en opstartsvirksomhed, end i én af industriens kendinge for dem, der kan og vil noget når de går på arbejde? Sæt organisationen fri Vi tror på, at der ligger en kæmpe uudnyttet mulighed for trivsel gemt i at holde medarbejdere på alle niveauer motiveret og engageret. Hvordan? Ved at fremhæve den samlede – og samlende – fortælling om, hvem virksomheden er, hvordan den skaber værdi for sine kunder, og ikke mindst, den konkrete plan for, hvad fokus er i dens nærmeste fremtid. Når menneskene i virksomheden udviser den adfærd (læs kultur) som både virksomheden og dens kunder har brug for, går virksomheden fra at være en organisation til at være en organisme. Den bliver fri til at leve og udvikle sig. Menneskeliggjorte virksomheder er nøglen |
Maverick InspirationInput & inspiration om fremtidens virksomhed fra holdet bag Maverick Arkiver
June 2016
Kategorier |