Maverick Consulting
  • Services
  • Maverick Modellen
  • Mød Maverick
  • Skab fremtidens virksomhed
  • Kontakt

Innovation og risikovillighed går hånd i hånd

6/5/2016

0 Comments

 

Af Morten Bremild

Picture
"Når først den strategiske retning er lagt, kan det ikke nytte noget, at vi går i laboratoriet for at tænke flere tanker. Så skal vi ud over rampen, og det er noget, der kræver mod og handlekraft. 

​Hvor inspirerende det end er, er det desværre ikke egenskaber, ret mange større danske virksomheder besidder, når det kommer til stykket."
Korte og direkte beslutningsprocesser - der, hvor ’svesken kommer på disken’ - er noget, vi hylder i den danske/nordiske ledelsesfilosofi.

Men bag de flotte ord mangler danske virksomheder – for nu at sige det ligeud – nosserne til at følge trop. Så snart virksomheden får en vis størrelse og skal til at gøre noget den (eller konkurrenterne) ikke har prøvet før, så drukner alle nye tanker i endeløse beslutningsprocesser.
​

Og denne lurende druknedød har kolossal betydning for virksomhedernes innovationsevne og -kraft, for hvis medarbejdere og ledere ikke kan træffe beslutninger om noget, de ikke har fuldt overblik over, så dør virksomhederne.
​

Vi lever og arbejder midt i en digital revolution. Markedsvilkårene for virksomhederne ændrer sig markant og konstant

Picture
"Den digitale revolution betyder, at vores virksomheder nødt til at erkende behovet for at bevæge sig i markedet på trods af den manglende sigtbarhed og ringe kontrol over processen.

​Danske virksomheder må lære ’innovation på rekordtid’ – eller i det mindste lære at favne og støtte de innovative kræfter, der allerede findes blandt medarbejderne."

Hvorfor er det så svært?

Manglende innovationsevne og -kraft hænger sammen med manglende risikovillighed. Og manglende risikovillighed i danske virksomheder hænger igen sammen med middelmådig (mellem)ledelse, KPI-tyranni og leverpostej-kultur.

Middelmådig mellemledelse taler for sig selv 
Vi oplever den, når ideer og forslag, der kan have signifikant strategisk betydning for virksomheden, bliver skudt ned af mellem- og nogle gange topledelsen. Fordi der ’ikke er tid’, fordi man ikke forstår forretningsideen eller de nye trends og dynamikker i markedet, eller fordi ’man har besluttet at fokusere på nogle andre indsatsområder’ (indsatsområder, der blev besluttet sidste år under 2020-strategiprocessen forstås – og det selvom mange virksomheder slet ikke vil overleve de næste 4-5 år).


KPI-tyranni bunder i uvidenhed
KPI-tyranni 
oplever vi, når ledere styrer efter de forkerte mål og lægger en fejlagtig forståelse af markedet/udviklingen/konkurrencelandskabet til grund for deres beslutninger.
Ofte bunder disse beslutninger i fejlagtige KPI’er og en eksekveringskultur, hvor fejlskud og anderledes ideer ikke er velkomne.

Den gode gamle leverpostej

Leverpostej-kultur kender vi som en cocktail af Janteloven, manglende nosser og et lavt ambitionsniveau. Alle aktiviteter er underlagt ‘the forces of business-as-usual’.
​

Connect the Dots

Picture
"Selvom de færreste danske virksomheder kan komme på Forbes500-listen, så kan de alligevel sagtens tage førertrøjen på inden for innovation og forretningsudvikling i fremtidens markeder.

Men det kræver, at virksomhedernes ledelser har mod til og forstår behovet for at hægte sig på især den digitale revolution – for eksempel Internet-of-Things-bølgen, som i disse år kryber ind i alle brancher og virksomheder – samt at de træner evnen til at læse markedsudviklingen, ’connect the dots’ og tør handle på den indsigt med passion og dedikation."
0 Comments

Kundeloyalitet skaber vækst: Er NPS det "nye sort"?

3/1/2016

0 Comments

 

Af Rolf Mogensen

Picture
Det er dokumenteret, at der er en tæt sammenhæng mellem kundeloyalitet og indtjening i en virksomhed.
Det er også dokumenteret, at virksomheder med en høj andel af loyale kunder har højere vækstrater end andre virksomheder. 

Loyale kunder skaber forretningsværdi 

Forskning viser faktisk, at MEGET TILFREDSE (promoters) kunder vil:
  • Handle hos dig igen (81%)
  • Prøve et nyt produkt eller service så snart din virksomhed lancerer det (61%) 
  • Tilgive fejl din virksomhed begår (64%)

Utilfredse kunder (detractors) derimod vil reelt skade din virksomhed – de vil med stor sandsynlighed ikke handle hos dig igen, tale dårligt om din virksomhed, særligt skulle du begå en fejl og kun i meget lille omfang prøve et nyt produkt, når det lanceres. 

​Den gode nyhed

​Den gode nyhed er, at gør du de rigtige indsatser for at vende en utilfreds kunde, ja så vil denne kunde med stor sandsynlighed blive endnu mere tilfreds og loyal overfor din virksomhed, faktisk bedre end kunden du gjorde tilfreds i første forsøg. Grunden er at du har demonstreret en vilje til at levere varen.

Sådan arbejder vi med kundeloyalitet

Hos Maverick Consulting er vi dybt optaget af, at hjælpe danske virksomheder med at skabe vækst og indtjening gennem øget kundeloyalitet. Det gør vi gennem tre enkle trin:
  1. FAKTA: indsamling af data om kunders loyalitet og deres indflydelse på forretningen

  2. ANALYSE: Med afsæt i virksomhedens værdiskabelse og strategiske positionering kortlægger vi de interne aktiviteter, der skal sikre tilfredse og loyale kunder, herunder design af kundeloyalitetsmodel.

  3. IMPLEMENTERING: Mobilisering af ressourcer, fastlæggelse og prioritering af indsatser, opfølgning og eventuel justering af den plan, som skal gøre detractors til promoters.
​

Strategisk samarbejde

For at kunne demonstrere værdien af handlingsorienterede og relevante kundedata allerede på første del af rejsen med Maverick Consulting, samarbejder vi bl.a. med NPS Today som er leverandør af NPS software til måling af kundeloyalitet og tilfredshed. 

    ​Vil du vide mere?

    ​Har du lyst til at høre mere og få inspiration til, hvordan din virksomhed kan realisere vækstambitionerne gennem øget kundeloyalitet? så udfyld formularen med dine oplysninger - så kontakter vi dig med det samme.
    Picture
JEG VIL GERNE HØRE OM NPS
0 Comments

Hvordan er "the Burning Platform" blevet et universelt ledelsesværktøj?

2/25/2016

2 Comments

 

Af Lisbeth Blak-Lunddahl

Picture
Høj personlig eller virksomhedsmæssig performance over længere tid – dér, hvor peak performance bliver til high performance – kræver mod. 
​Mod til ikke at råbe ”Burning Platform” i håbet om, at du selv eller din organisation dermed automatisk skruer tempoet op, eller mirakuløst performer bedre. 

Den uendelige udvikling

Virksomheder lever i dag med et grundvilkår om konstant at være i udvikling, og stræber efter at blive bedre for at blive på markedet og vinde de nødvendige kunder. Men det altså ikke det samme, som at skulle råbe ”Burning Platform” hele tiden.
 
”Burning Platform” synes i dag snarere at beskrive et lettilgængeligt ledelsesværktøj, end den helt særlige tilstand, som en organisation kommer i, når den pludselig er under ekstraordinært pres. Men der er intet konstruktivt og konkurrenceforbedrende i at gøre den brændende platform til en varig organisatorisk tilstand.

Den brændende platforms ofre

Når vi råber ”Burning Platform” vil, i bedste fald, nogle medarbejdere løbe forrest. I værste fald efterlades en stor del af organisationen desillusioneret og med hovedet nede mellem benene for overhovedet at kunne trække vejret.
 
Det er der ikke meget langvarig konkurrencekraft i.
 
Men hvad kræver det af os som ledere og virksomheder, hvis vi skal skabe optimale vilkår for den gejst, innovationsevne, tiltrækningskraft og fanden-i-voldskhed, som er kendetegnende for vindere? Måske må vi konfrontere os selv, gøre os rigtig umage med at bruge en hel pallette af ledelsesværktøjer – og dermed også, uundgåeligt, os selv.

Tør vi tillade kaos?

Har vi modet til at risikere lidt kaos – hos os selv, andre eller i en proces – for at skabe optimale resultater? High performance er den kontinuerlige toppræsentation, og kræver, at vi tør vise tvivl, engagement, ‘svage’ sider, og at vi kan stå på bagbenene og ’brøle’, når vi er bedst. Den bedste performance sker, når vi sætter os målet, og arbejder konstant med det. Men det skal være med modet til at lade os udfordre på nye veje, metoder og erkendelser, og ihukommelsen af de nødvendige restitutionspauser, der gør at vi ikke vælter.
 
En ”Burning Platform” har ikke denne form for udvikling og initiativ iboende i sig. En ”Burning” Platform er en tilstand, uden andet end nutid og øjeblikket iboende. Derfor: Hold op med at jage ultimative mål ved at sætte dig selv eller andre under pres i håbet om, at der derudaf vokser initiativ og vindermentalitet.
 
Tro på at high performance opstår, når der stilles skarpt på at gøre sig umage.
2 Comments

Bring Sexy Back: Interaktivt Design Skal Være En Sanseoplevelse

2/18/2016

1 Comment

 

Af Mie Nørgaard

Picture
​De seneste 15 års landvindinger indenfor interaktionsdesign og smarte designmaterialer betyder, at vi må lukke luften ud af forestillingen om, at effektivitet og brugervenlighed er de eneste mål for IT-­produktudviklere. 

Giv mig uimodståelige IT-produkter! 

Brugere og kunder bliver tit forstået som kedelige stereotyper, men i virkeligheden er menneskeheden en art af hungrende individer med følelserne uden på tøjet og et sanseapparat, der råber på stimuli. Det er bare ærgerligt, at disse behov i det store hele bliver ignoreret af de IT-systemer og services som vi burger hver dag.
​
Det kan godt være, at strømlinede apps giver din virksomhed en selvforståelse af at være med hvor det sner, men de er ikke svaret på hovedparten af menneskets behov. Vi er langt mere end et sæt øjne og en swipe­finger.

Mange produkter og services er tæt på identiske, og det er godt oplevelses-­ og interaktionsdesign, der gør, at ét produkt får større success end resten.

Så her er så pointen: Der er intet galt med effektivitet eller usability, men det er en ensidig målestok, der ikke skal anvendes alene. Mennesker vil forføres af uimodståelige produkter, der fylder hverdagen med humor, poesi og magi. 
1 Comment

Fra Organisation til Organisme; den Skandinaviske Virksomhedsmodel til Revision

2/15/2016

1 Comment

 

Af Michael Frederik Ellekjær

Picture
​Maverick Consulting vil gerne drive virksomheder på en anden måde, end det gøres i dag; en måde, hvor mennesker ikke kommer i klemme, hvor profit opstår i naturlig forlængelse af den reelle nytteværdi man skaber for samfundet, og uden at kompromittere behov og hensyn til den omverden, vi alle omgiver os med.
Vi gør det ikke for at være hippie-agtige – hverken i forhold til menneskene i virksomheden eller uden for virksomheden, eller til miljøet. Vi gør det, fordi vi inderligt tror på, at det er dén måde, vi driver den bedste forretning på. At forstå, hvordan man som virksomhed i virkeligheden ”bidrager til festen”, hvordan man skaber værdi for sine kunder, og hvorfor og hvordan de helst vil betale for den ydelse, virksomheden leverer. ​

Undgå at dræbe virksomheden

​Alt dette bliver således til virksomhedens selvfortælling, som udtrykkes gennem virksomhedens strategiske fortælling, og den aktuelle, konkrete strategi. Den strategi, som aldrig bliver til noget, eller som kun bliver en skygge af sig selv med begrænset indvirken på virksomhedens vaner (det vil sige kultur), hvis ikke vi får menneskene med. Menneskene, som alt for ofte ledes (manages) på en måde, der også gør dem til skygger af sig selv, når de træder ind af døren hos den ”veldrevne” virksomhed. Her er der management, KPI’er, balanced scorecard og procesoptimering i endeløse baner, som i sidste ende dræber vitalitet, innovation og værdiskabelse.
 
Hvor mange medarbejdere tør komme med idéer, efter lige at være blevet ”change managed”, så de nu arbejder efter ”best practice”? Eller hvem ser sig selv som værende ”empowered” med mulighed for at trække på sit fulde kompetencesæt? Hvorfor er det ofte sjovere at arbejde i en opstartsvirksomhed, end i én af industriens kendinge for dem, der kan og vil noget når de går på arbejde?

​Sæt organisationen fri 

​Vi tror på, at der ligger en kæmpe uudnyttet mulighed for trivsel gemt i at holde medarbejdere på alle niveauer motiveret og engageret. Hvordan? Ved at fremhæve den
samlede – og samlende – fortælling om, hvem virksomheden er, hvordan den skaber værdi for sine kunder, og ikke mindst, den konkrete plan for, hvad fokus er i dens nærmeste fremtid.  
Når menneskene i virksomheden udviser den adfærd (læs kultur) som både virksomheden og dens kunder har brug for, går virksomheden fra at være en organisation til at være en organisme. Den bliver fri til at leve og udvikle sig.

​Menneskeliggjorte virksomheder er nøglen
​til at lykkes

Maverick Consulting drømmer om at være med i en bevægelse, som igen menneskeliggør virksomheder, som leverer størst mulig værdi til sig selv og til samfundet. Vi ønsker at være med til at skabe virksomheder, hvor menneskene kan være der som hele mennesker, der nyder at bidrage til en fælles mission. Det er ægte strategiske ledelse af en succesfuld virksomhed. (Er det for øvrigt ikke et fedt ord? Det kan bruges om ”at være virksom”, ”at virke”, ”noget, der duer", "noget, som har en reel værdi”, ”et firma”).
 
Vores ønske er at samle 20-30 virksomheder, som har store dele af ovennævnte på plads allerede. Ikke på deres hjemmeside, årsrapporter og i HR og CEO’ens festtaler, men hvor det leves i praksis. I dette fællesskab vil vi udvikle idéer, opskrifter og retningslinjer for en ny måde at drive virksomhed på. Meget management er påvirket af amerikansk ledelsestænkning (af mange og naturlige grunde) og industrialiseringen, og der har også været nogen snak om skandinavisk ledelse, som primært har beskæftiget sig med ledelse af individet og teamet (og ikke så meget med selve virksomhedsdriften og den strategiske ledelse af virksomheder). 

Enorm rækkevidde

​Det er på høje tid, at der kommer en ny kraftindsprøjtning og udvidelse af det, som det skandinaviske menneskesyn, organisationskultur og samfundsforståelse kan bidrage med i verden. Der er brug for et nyt virksomhedsparadigme, som ikke tager afsæt i den angelsaksiske/amerikanske industrialisering, som selvom det på mange områder har skabt fantastisk fremgang og velstand i verden, desværre har skabt en omkostning for både mennesker og omgivelser. Vi har ikke råd til at fortsætte eller kopiere denne tankegang i fremtiden.
 
Vi vil være med til at skabe en ny udvidet udgave af skandinavisk (virksomheds)ledelse. Hvis du kommer til at tænke på NOMA og ny nordisk mad, så er du tilgivet. Det viser nemlig, at det kan lade sig gøre – og at rækkevidden er enorm.
 
Lad det være vores bidrag til festen!
1 Comment

    Maverick Inspiration

    Input & inspiration om fremtidens virksomhed fra holdet bag Maverick

    Arkiver

    June 2016
    March 2016
    February 2016

    Kategorier

    All

    RSS Feed

Created by Kristine Skjoldborg Stammer

KOntakt os

Maverick Consulting
​Kongevejen 80
3480 Fredensborg
  • Services
  • Maverick Modellen
  • Mød Maverick
  • Skab fremtidens virksomhed
  • Kontakt