Af Morten Bremild
Korte og direkte beslutningsprocesser - der, hvor ’svesken kommer på disken’ - er noget, vi hylder i den danske/nordiske ledelsesfilosofi. Men bag de flotte ord mangler danske virksomheder – for nu at sige det ligeud – nosserne til at følge trop. Så snart virksomheden får en vis størrelse og skal til at gøre noget den (eller konkurrenterne) ikke har prøvet før, så drukner alle nye tanker i endeløse beslutningsprocesser. Og denne lurende druknedød har kolossal betydning for virksomhedernes innovationsevne og -kraft, for hvis medarbejdere og ledere ikke kan træffe beslutninger om noget, de ikke har fuldt overblik over, så dør virksomhederne. Vi lever og arbejder midt i en digital revolution. Markedsvilkårene for virksomhederne ændrer sig markant og konstant
Hvorfor er det så svært?Manglende innovationsevne og -kraft hænger sammen med manglende risikovillighed. Og manglende risikovillighed i danske virksomheder hænger igen sammen med middelmådig (mellem)ledelse, KPI-tyranni og leverpostej-kultur. Middelmådig mellemledelse taler for sig selv Vi oplever den, når ideer og forslag, der kan have signifikant strategisk betydning for virksomheden, bliver skudt ned af mellem- og nogle gange topledelsen. Fordi der ’ikke er tid’, fordi man ikke forstår forretningsideen eller de nye trends og dynamikker i markedet, eller fordi ’man har besluttet at fokusere på nogle andre indsatsområder’ (indsatsområder, der blev besluttet sidste år under 2020-strategiprocessen forstås – og det selvom mange virksomheder slet ikke vil overleve de næste 4-5 år). KPI-tyranni bunder i uvidenhed KPI-tyranni oplever vi, når ledere styrer efter de forkerte mål og lægger en fejlagtig forståelse af markedet/udviklingen/konkurrencelandskabet til grund for deres beslutninger. Ofte bunder disse beslutninger i fejlagtige KPI’er og en eksekveringskultur, hvor fejlskud og anderledes ideer ikke er velkomne. Den gode gamle leverpostej Leverpostej-kultur kender vi som en cocktail af Janteloven, manglende nosser og et lavt ambitionsniveau. Alle aktiviteter er underlagt ‘the forces of business-as-usual’. Connect the Dots
0 Comments
Af Rolf MogensenLoyale kunder skaber forretningsværdiForskning viser faktisk, at MEGET TILFREDSE (promoters) kunder vil:
Utilfredse kunder (detractors) derimod vil reelt skade din virksomhed – de vil med stor sandsynlighed ikke handle hos dig igen, tale dårligt om din virksomhed, særligt skulle du begå en fejl og kun i meget lille omfang prøve et nyt produkt, når det lanceres. Den gode nyhedDen gode nyhed er, at gør du de rigtige indsatser for at vende en utilfreds kunde, ja så vil denne kunde med stor sandsynlighed blive endnu mere tilfreds og loyal overfor din virksomhed, faktisk bedre end kunden du gjorde tilfreds i første forsøg. Grunden er at du har demonstreret en vilje til at levere varen. Sådan arbejder vi med kundeloyalitetHos Maverick Consulting er vi dybt optaget af, at hjælpe danske virksomheder med at skabe vækst og indtjening gennem øget kundeloyalitet. Det gør vi gennem tre enkle trin:
Strategisk samarbejdeFor at kunne demonstrere værdien af handlingsorienterede og relevante kundedata allerede på første del af rejsen med Maverick Consulting, samarbejder vi bl.a. med NPS Today som er leverandør af NPS software til måling af kundeloyalitet og tilfredshed. Af Lisbeth Blak-LunddahlDen uendelige udviklingVirksomheder lever i dag med et grundvilkår om konstant at være i udvikling, og stræber efter at blive bedre for at blive på markedet og vinde de nødvendige kunder. Men det altså ikke det samme, som at skulle råbe ”Burning Platform” hele tiden. ”Burning Platform” synes i dag snarere at beskrive et lettilgængeligt ledelsesværktøj, end den helt særlige tilstand, som en organisation kommer i, når den pludselig er under ekstraordinært pres. Men der er intet konstruktivt og konkurrenceforbedrende i at gøre den brændende platform til en varig organisatorisk tilstand. Den brændende platforms ofreNår vi råber ”Burning Platform” vil, i bedste fald, nogle medarbejdere løbe forrest. I værste fald efterlades en stor del af organisationen desillusioneret og med hovedet nede mellem benene for overhovedet at kunne trække vejret. Det er der ikke meget langvarig konkurrencekraft i. Men hvad kræver det af os som ledere og virksomheder, hvis vi skal skabe optimale vilkår for den gejst, innovationsevne, tiltrækningskraft og fanden-i-voldskhed, som er kendetegnende for vindere? Måske må vi konfrontere os selv, gøre os rigtig umage med at bruge en hel pallette af ledelsesværktøjer – og dermed også, uundgåeligt, os selv. Tør vi tillade kaos?Har vi modet til at risikere lidt kaos – hos os selv, andre eller i en proces – for at skabe optimale resultater? High performance er den kontinuerlige toppræsentation, og kræver, at vi tør vise tvivl, engagement, ‘svage’ sider, og at vi kan stå på bagbenene og ’brøle’, når vi er bedst. Den bedste performance sker, når vi sætter os målet, og arbejder konstant med det. Men det skal være med modet til at lade os udfordre på nye veje, metoder og erkendelser, og ihukommelsen af de nødvendige restitutionspauser, der gør at vi ikke vælter.
En ”Burning Platform” har ikke denne form for udvikling og initiativ iboende i sig. En ”Burning” Platform er en tilstand, uden andet end nutid og øjeblikket iboende. Derfor: Hold op med at jage ultimative mål ved at sætte dig selv eller andre under pres i håbet om, at der derudaf vokser initiativ og vindermentalitet. Tro på at high performance opstår, når der stilles skarpt på at gøre sig umage. Af Mie NørgaardGiv mig uimodståelige IT-produkter! Brugere og kunder bliver tit forstået som kedelige stereotyper, men i virkeligheden er menneskeheden en art af hungrende individer med følelserne uden på tøjet og et sanseapparat, der råber på stimuli. Det er bare ærgerligt, at disse behov i det store hele bliver ignoreret af de IT-systemer og services som vi burger hver dag.
Det kan godt være, at strømlinede apps giver din virksomhed en selvforståelse af at være med hvor det sner, men de er ikke svaret på hovedparten af menneskets behov. Vi er langt mere end et sæt øjne og en swipefinger. Mange produkter og services er tæt på identiske, og det er godt oplevelses- og interaktionsdesign, der gør, at ét produkt får større success end resten. Så her er så pointen: Der er intet galt med effektivitet eller usability, men det er en ensidig målestok, der ikke skal anvendes alene. Mennesker vil forføres af uimodståelige produkter, der fylder hverdagen med humor, poesi og magi. Af Michael Frederik Ellekjær
Vi gør det ikke for at være hippie-agtige – hverken i forhold til menneskene i virksomheden eller uden for virksomheden, eller til miljøet. Vi gør det, fordi vi inderligt tror på, at det er dén måde, vi driver den bedste forretning på. At forstå, hvordan man som virksomhed i virkeligheden ”bidrager til festen”, hvordan man skaber værdi for sine kunder, og hvorfor og hvordan de helst vil betale for den ydelse, virksomheden leverer. Undgå at dræbe virksomhedenAlt dette bliver således til virksomhedens selvfortælling, som udtrykkes gennem virksomhedens strategiske fortælling, og den aktuelle, konkrete strategi. Den strategi, som aldrig bliver til noget, eller som kun bliver en skygge af sig selv med begrænset indvirken på virksomhedens vaner (det vil sige kultur), hvis ikke vi får menneskene med. Menneskene, som alt for ofte ledes (manages) på en måde, der også gør dem til skygger af sig selv, når de træder ind af døren hos den ”veldrevne” virksomhed. Her er der management, KPI’er, balanced scorecard og procesoptimering i endeløse baner, som i sidste ende dræber vitalitet, innovation og værdiskabelse. Hvor mange medarbejdere tør komme med idéer, efter lige at være blevet ”change managed”, så de nu arbejder efter ”best practice”? Eller hvem ser sig selv som værende ”empowered” med mulighed for at trække på sit fulde kompetencesæt? Hvorfor er det ofte sjovere at arbejde i en opstartsvirksomhed, end i én af industriens kendinge for dem, der kan og vil noget når de går på arbejde? Sæt organisationen fri Vi tror på, at der ligger en kæmpe uudnyttet mulighed for trivsel gemt i at holde medarbejdere på alle niveauer motiveret og engageret. Hvordan? Ved at fremhæve den samlede – og samlende – fortælling om, hvem virksomheden er, hvordan den skaber værdi for sine kunder, og ikke mindst, den konkrete plan for, hvad fokus er i dens nærmeste fremtid. Når menneskene i virksomheden udviser den adfærd (læs kultur) som både virksomheden og dens kunder har brug for, går virksomheden fra at være en organisation til at være en organisme. Den bliver fri til at leve og udvikle sig. Menneskeliggjorte virksomheder er nøglen |
Maverick InspirationInput & inspiration om fremtidens virksomhed fra holdet bag Maverick Arkiver
June 2016
Kategorier |